Pondělí 20. června

20.06.2011 04:56

Mezi vybranými byli
i Židé Daniel, Chananiáš,
Mišael a Azariáš.
Dan 1,6

Váleční zajatci

Království ve staré Mezopotámii spolu pravidelně válčila, povstávala a zanikala. Nejedno z nich dosáhlo bájného věhlasu. Mezi tato nejznámější patřily: Sumer, Akkad, Asýrie, Babylon, Chetitské království, Novoasyrská říše a Novobabylonská říše. Ta poslední započala králem Nabopolassarem, „králem spravedlnosti, Mardukem nazvaným pastýř“, který vedl povstání proti Asyřanům. Protože neočekávaně zemřel 15. srpna 605 před Kr., jeho syn Nabukadnezar, který byl v tu dobu na válečné výpravě v Egyptě, se urychleně vrátil zpět a 7. září se ujal trůnu.
A právě během tohoto tažení do Egypta a Palestiny generál Nabukadnezar zajal některé Židy, většina z nich byla královského rodu, a přivedl je jako válečné zajatce do Babylonu. Mezi nimi byli Daniel, Chananiáš, Mišael a Azariáš. Nabukadnezar se pokoušel upevnit svoji říši mimo jiné tím, že udělal pořádek v judském království. Nakonec po delším obléhání Jeruzalém v roce 586 před Kr. padl a babylonská vojska zničila Šalomounův chrám.
Daniel strávil zbytek svého života v Babyloně – bylo to více jak 65 let. Vedl si záznamy, které se staly součástí knihy Daniel.
Ačkoli tuto knihu pokládáme za prorockou, starý židovský kánon ji neřadí mezi proroky, ale mezi „Spisy“, do nichž zahrnovali i sbírku žalmů a sbírku přísloví. (Ježíšův současník židovský historik Josephus Flavius však zařazoval knihu Daniel mezi prorocké knihy.)
Dnešní badatelé považují tuto knihu spíše za apokalyptickou než prorockou. Na rozdíl od proroctví je apokalyptika více dualistická, to znamená, že zvýrazňuje rozdíl mezi „světlem a tmou“. Také se více orientuje na budoucnost a s oblibou používá neobvyklé obrazy – slepence různých zvířat, ptáků, serafínů, cherubínů atd. Rovněž je zajímavá tím, jak zdůvodňuje utrpení Božího lidu. V prorockých knihách lid trpí proto, že se dopouštěl špatností; v apokalyptických proto, že byl spravedlivý. Nakonec apokalyptické knihy ukazují, že trpící, avšak věrný Boží lid bude „rehabilitován“.

Podívejte se také na Dobré jitro a Dobré ránko.

Zpět